Životospráva

 

NIEKEDY JE ŽIVOT AKO KRÁSNA MELÓDIA, NIEKEDY AKO ŤAŽKÝ BOJ,

ALE NIKDY NEZABÚDAJ,ŽE JE LEN JEDEN A JE LEN TVOJ.“

( John Lennon )

 

ŽIVOTOSPRÁVA PRE ZDRAVÉ SRDCE

 

Dobré rady týkajúce sa stravy :

 

  • treba sa vyhýbať nadmernej konzumácii potravín s vysokým obsahom : TUKU, SOLI A CUKRU

  • OBMEDZTE VYPRÁŽANÉ JEDLÁ ! Mäso sa odporúča chudé, najmä hydina a ryby, najvhodnejšia príprava mäsa bez tuku : zapekanie v alobale, varenie, grilovanie, pečenie v rúre

  • znížte spotrebu syrov s vysokým obsahom tuku, nevhodné sú aj stužené margaríny, uprednostnite radšej maslo. Namiesto plnotučných výrobkov si kupujte polotučné alebo nízkotučné, takisto vynechajte smotanové polievky ( aj so zápražkou )

  • vaječný žĺtok síce obsahuje cholesterol, ale aj nevyhnutný lecitín, preto nie vhodné vylučovať zo stravy vajcia ( najviac 2-3 vajcia za týždeň )

  • zvýšte konzumáciu čerstvého ovocia, sú zdrojom vlákniny a vitamínov, citrusové plody, južné ovocie, jablká, broskyne, brusnice, maliny, hrozno , jahody – majú vysoký obsah vitamínu C, pozitívne ovplyvňujú krvný obeh a srdcovú činnosť ( pomaranče prispievajú k zlepšeniu krvného obehu )

  • čerstvú zeleninu jedzte denne, obsahuje vitamíny a antioxidanty, chráni Vaše cievy pred kôrnatením rajčiny, paprika, cesnak ( znižuje hladinu cholesterolu v krvi a podporuje prietok krvi ), cibuľa, pór, mrkva, zeler, listová zeleniny, špargľa, špenát, strukoviny, zemiaky, cvikla ( zvyšuje pevnosť kapilár, znižuje tlak krvi a chráni pred aterosklerózou ), uhorka ( pomáha organizmu zbavovať sa škodlivých látok, ktoré sa v ňom hromadia )

  • snažte sa pripraviť jedlo tak, aby na tanieri prevažovala zeleninová príloha. Hranolky a chipsy nie sú zelenina !

  • na príliš nízky tlak priaznivo pôsobí ananás, závrat môže potlačiť trochu citrónovej šťavy,citrónové cukríky či kyslá uhorka

  • jedzte potraviny s obsahom škrobu, tak sa vyhnete návalom hladu medzi jedlami, odporúča sa ryža, sója, cestoviny, ovsené vločky

  • konzumácia mandlí, lieskových orechov a pistácií tiež zlepšuje činnosť srdca, sezamové semená ( prevencia proti málokrvnosti ), jedna lyžica tekvicových a slnečnicových semien denne vykoná obrovskú prácu pri eliminácii škodlivín

  • používajte radšej rastlinné oleje, slnečnicový, kukuričný tekvicový a najmä olivový ( brzdí tendenciu vzniku krvných zrazenín )

  • OBMEDZTE CHOLESTEROLOVÉ BOMBY : slanina, klobása, údeniny, kurča s kožou, vyprážané jedlá, majonézové šaláty, vaječné žĺtky, vnútornosti a mozoček

  • jeden, alebo dva poháriky vína môžu Vášmu srdcu prospieť po hlavnom jedle, ale len príležitostne

  • DȎLEŽITÉ JE DODRŽIAVAŤ PITNÝ REŽIM – min. 1,5 l tekutín denne, bez cukru, čisté ovocné šťavy, zelený čaj tonizuje srdcový sval, znižuje krehkosť stien krvných kapilár a celkovo má posilňujúce účinky, rumančekový čaj s medom upokojuje zrýchlený pulz a je najlepšie ho piť ráno

  • JEDZTE MORSKÉ RYBY ( losos, makrela, tuniak, sardinky ) znižujú hladinu cholesterolu v krvi a obsahujú Omega 3 mastné kyseliny, ktoré čistia artérie od krvných usadenín

  • zalievaná, filtrovaná a instantná káva sa môže piť v primeranom množstve

  • cukor môžete nahradiť medom ( obsahuje hodnotné minerálne látky, enzýmy a znižuje krvný tlak ) do jedál pridávajte menej soli a cukru

  • NEPÚŠŤAJTE SA DO PRÍLIŠ PRÍSNYCH DIÉT „ Všetko s mierou“

  • NEVYNECHÁVAJTE HLAVNÉ JEDLÁ : raňajky, obed,večeru – zapiť teplým alebo vlažným čajom ( zelený, ovocný, bylinkový )

  • PRÍSNY ZÁKAZ FAJČENIA !!! fajčenie je tiež hlavnou príčinou srdcovocievnych ochorení a mozgovej porážky

 

Dobré rady týkajúce sa pohybu :

 

  • aby bol pohyb prospešný zdraviu a aby ste si ho osvojili, odporúčame dodržiavať 4 pravidlá :

    pravidelnosť, jednoduchosť, potešenie a postupnosť

  • NEZABÚDAJTE NA POHYB – pravidelný pohyb, dokonca aj miernej intenzity je prospešný zdraviu a chráni ho, znižuje riziko vysokého krvného tlaku, cukrovky a srdcovocievnych ochorení, oslabuje sklon k priberaniu a zlepšuje telesnú kondíciu

  • AK MÁTE NADVÁHU, SCHUDNITE - zníženie telesnej hmotnosti je prvým nevyhnutným krokom pre zdravé srdce a cievy, najlepšia je rýchla chôdza aspoň 30 minút denne ,môžete ju rozdeliť na niekoľko častí v priebehu dňa, pri rôznych príležitostiach, prechádzajte sa vonku po večeri

  • uprednostnite schody pred výťahom, využite každú príležitosť na chôdzu, bicyklovanie, odporúča sa aj plávanie, prechádzky a tanec

  • venujte sa práci v záhradke, vykonávajte domáce práce

  • nebuďte pasívny pri sledovaní televízie ( skúste ľahké cviky )

  • sami cítite koľko pohybu prospieva a koľko už zaťažuje, je dôležité poznať kedy prestať, fyzická aktivita neznamená hneď šport

  • pohyb blahodárne pôsobí na psychiku a zvyšuje odolnosť voči stresu, ak žijete v strese naučte sa oddychovať, dlhodobý a trvalý stres môže mať zhubné účinky na telo a môže prispieť k vzniku mnohých chorôb, vrátane srdcových

  • dýchajte zhlboka, hlboké dýchanie a svalové kontrakcie môžu zlepšiť prúdenie krvi do srdca, odporúčajú sa vykonávať dychové cvičenia

  • vyhýbajte sa priamemu slnku, horúcim kúpeľom, hlavne saune, sprchujte sa vlažnou vodou, sprchovanie je dobré zakončiť studenou vodou, odporúča sa tiež časté oplachovanie nôh, masáž nôh – od chodidiel hore k stehnám

 

PO KORONAROGRAFICKOM VYŠETRENÍ NEZAŤAŽUJTE NOHU, ALEBO RUKU ASPOŇ 2 TÝŽDNE, MIESTO VPICHU SI MȎŽETE UMYŤ VLAŽNOU VODOU A DEZINFEKČNÝM MYDLOM ( neodporúča sa parfumované a tekuté mydlo )

 

PO PCI ( angioplastike ) NEROBTE PRUDKÉ POHYBY, NEZDVÍHAJTE ŤAŽKÉ VECI , NEZAŤAŽUJTE SA ASPOŇ 6 TÝŽDŇOV